ya!perubahan itu menyakitkan

Sunday 22 September 2013

hormat org lain sebelum nak suruh org hormat kita

Assalamualaikum.....

tidak semestinya yg muda kena hormat yg tua, @ yg tua xperlu hormat yg muda, respect  others to be respected la..... kesnya, saya ada anak yg berusia 14 bulan, dhia soffea, adalah seorg hamba Allah tanya kepada saya memandangkan anak kami seusia cuma beza bulan sahaja

dia : akak tak bagi dhia mkn sendiri lg ke?
saya : blm, ok jer kot bsuap pon, lgpon lecehla nk kemas2, kemalasan tu byk dr kerajinan
dia : la, bg jela dia mkn sendiri, pastu kemasla, ajar jela, kl tiya (bkn nm sbnr) kiah (juga bkn nm sbnr) bg je dia mkn sendiri pastu kiah kemasla...ni ha, ajarla dia pki sliper mcm ni, (kepit) nanti dia dah besar xreti pulak pastu bla bla bla blaaaaaaa......
saya : o.... ok............ (malas nk layan)

meaning is??? saya bukanla xnak ajar anak berdikari, tp belum sampai masa dia pon nk lalui semua tu, pkembangan anak2 kn berperingkat, lgpon saya nak enjoy waktu2 mcm ni... contoh mcm abgnya, dh umur 4 thn, kdg bila saya teringin nak suapkan dia mkn, dia boley jwb, "a.long da besar, dah boley mkn sendiri" see??? itulah maksud saya, time dia nk mkn bersuap kita suapkanla, bila dh besar sikit dia mknla sendiri... nanti kita sendiri yg akan rindu saat2 manis mcm tu... kn?

masa kecik2 ni banyak perkara yg kita uruskan, mmg penat melayan kerenah ank2 yg sedang membesar ni, tp cuba fikir sekejap, masa tu sgtla singkat, skrg ank kita umur 2,3 thn, pejam celik pejam celik dh nk sekolah, msk u, keja, kawen, time tu kita dh xleh nak fikir nk suapkan anak, nk mandikan anak, siapkan anak pakai bedak bagai, nak cium ank lps mandi pon tentu2 dh xdpt...

jd kl pendapat dr pengalaman saya sendiri, xperlu nk paksa anak2 sgt, kl blm masanya jgn dipaksa, stress bdk tu nanti, tp kl dh sampai masa tp xreti2 lg, itu perlu jumpa pakarla ea....

bab kata ustaz kazim elias, kalau ada anak kecik enjoy dengan mereka baru ibu bapa tak tension

IBU COOL PAPA HEBAT!!

No comments:

Post a Comment